zondag 18 september 2011

Girlpower.

Hallo vriendjes,

de dagen vliegen hier echt voorbij, dus is het weer tijd voor een serieuze update van mijn Afrikaanse leven hier.
We hebben ondertussen twee weken geobserveerd in alle klassen. Ik heb zo goed als alle klassen eens gedaan, wat echt boeiende uren opleverde. Het verschil tussen het Belgische en het Keniaanse onderwijs wordt soms op de meest onmogelijke momenten en uren duidelijk. Zo beginnen ze hier al bij de kleuters met het leren lezen, schrijven en rekenen. Ze leren hier op zeer jonge leeftijd al simpele rekenoefeningetjes oplossen, en lettertjes lezen en schrijven.

Op vrijdagmorgen is er het eerste uurtje steeds een gebedsmoment, wat wel echt mooi is om zien: er wordt veel gezongen, er is een gevoel van samenhorigheid en de kinderen hebben er echt deugd van. Het concept 'godsdienst' is hier zeer sterk aanwezig en wordt ook zeer serieus genomen. Het is soms raar om te zien hoe 5-jarigen zo intens aan het bidden zijn en zich helemaal laten gaan tijdens godsdienstige liederen. Het voelt soms een beetje onwennig als zij ons naar onze beleving van godsdienst vragen: ik beleef godsdienst veel minder sterk dan zij en ik wil hen niet tegen de schenen schoppen met een 'verkeerd' of 'onbedoeld kwetsend' antwoord.

Naschools zijn er hier ook heel wat dingen te beleven. Op maandag is er steeds debat voor de oudere jaren; dat ging deze week over 'monogamie vs polygamie' wat echt zeer interessant was. Opvallend is dat meer jongens dan meisjes pro polygamie 'stemden', met uiteenlopende redenen: zolang je die vrouwen (financieel) kan onderhouden, is dat geen enkel probleem; als de ene vrouw je geen kinderen kan schenken, moet je wel een andere vrouw hebben,... Er waren echter wel enkele strijdlustige feministen aanwezig die van zich lieten horen: als de man sterft, hebben vrouwen ook geen andere man, dus vonden zij dat je het maar bij één vrouw moest houden en wanneer die dan sterft, je maar terug naar je mama moet. Sommige uitspraken zorgden voor veel hilariteit, al zaten er ook echt wel doordachte meningen bij. Ik vond het boeiend om mee te maken, vooral omdat het iets is wat je in België op zo jonge leeftijd niet meemaakt. Andere thema's en discussies worden hier aangegaan en dat is echt zeer boeiend.

Op dinsdag zijn er 'clubs': de muziekclub, wild life, scouting, ... Ik volgde deze week muziek, wat zeer leuk was. Het waren vooral de dames die -letterlijk- van zich lieten horen, wat een streling voor het oor was. Blijkbaar doen ze mee aan competities, dus ik duim alvast!

Gisteren hebben we geprobeerd onze lessenrooster ineen te boksen: de leerkrachten en directie vragen vooral ondersteuning op vlak van wiskunde, engels, creative arts en physical education. We hebben geprobeerd om de verschillende klassen en verschillende vakken zo goed als mogelijk te verdelen over ons drie, om zo maximale ondersteuning te kunnen bieden waar nodig. Ik heb mij vooral gefocust op wiskunde voor het 2de en 3de leerjaar, al geef ik ook ondersteuning in Engels voor 't 5de jaar. Dan zijn er nog zo wat losse uurtjes die ingevuld worden door physical education en creative arts in bijvoorbeeld klas 1, 5, 7 en 8. Voor elk wat wils dus! Maandag beginnen we er écht aan en ik heb er echt helemaal zin in!

Tot snel,

Astrid!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten